Logga in i portalen

Så framtidssäkrar du byrån och kommer igång med fastpris

Publicerad 20 september, 2023 av Accountec byråportal
Tekniken utvecklas snabbt och med det förändras redovisningsbranschen och dess spelplan. Konkurrensen har blivit mer öppen och nya byråer etableras, helt digitaliserade och automatiserade som dessutom tar betalt via fastpris. Hur ser ditt framtida erbjudande ut? Hur ska du ta betalt? Rörligt eller fastpris? I denna guide ger vi tips på hur du framtidssäkrar byrån och hur du kommer igång med fastpris.

Medan tekniken ständigt utvecklas med smarta system och verktyg, går redovsningsbranschen mot en mer öppen marknad med likvärdiga konkurrensvillkor. Den teknik som större byråer en gång hade tillgång till, finns numera tillgängligt för alla, oavsett storlek på byrå.

Med en ökad tillgänglighet, finns det också utrymme för effektivisering och ökad lönsamhet. Hur ska du framtidssäkra din byrå? Hur ska du ta belalt för dina tjänster? Rörligt eller fastpris? Dessa frågor har självklart blivit en allt större diskussion inom branschen.
"När vi kollar på aggregerad data över hela världen så kommer branschen att förändras. Ekonomisk rådgivning är konstant, löpande uppdrag minskar och punktinsatser ökar och företag väljer i större utsträckning mindre byråer som levererar samma saker till en lägre kostnad", säger Jan Söderqvist, Senior Advisor på Visma Spcs. Källa: Nätverksträff för byråer hos SPP, 19 juni 2023.
Digitalisering och automatisering tar en större plats i byråns processer och frigör tid till det som företagen verkligen efterfrågar - ekonomisk rådgivning. Företagens behov av hjälp med löpande uppdrag minskar och punktinsatser som hjälp med årsredovisningar och deklarationer ökar. En framtida redovisningskonsults arbetsuppgifter är troligen inte löpande bokföring, utan mer åt kontroll av teknologin.

Hur framtidssäkrar jag byråns erbjudande?
Historiskt sett har redovisningsbranschen alltid tagit betalt i antal timmar. Nu går branschen mot ett skifte där byrån tar betalt för ett skapat värde. Ett skifte som kommer med många fördelar. Du måste se över ditt framtida erbjudande och hitta en modell som passar just din byrå. Men det viktigaste är att du kommer igång och börjar planera. Vi har listat vad vi tror är viktigt att tänka på vid ett skifte till fastpris.
  • Digitalisera och automatisera
    En grundläggande förutsättning för att ta betalt med fastpris är att byrån digitaliserat och automatiserat merparten av alla processer.
  • Hitta ett rimligt pris och börja smått
    Det är svårt att veta exakt vilket pris du ska sätta. Vad är kunderna beredda att betala och vilka marginaler har ni på byrån? Bestäm vilka tjänster som ska ingå och börja endast med några kunder. På så sätt skapar du utrymme för att ändra och hitta just ditt pris som passar din byrå.
  • Berätta för befintliga kunder om varför du ändrar till fastpris
    Det är mycket bättre att kommunicera till alla dina kunder om varför du ändrar till fastpris. Berätta om alla fördelar som kommer med fastpris - större fokus på kundrelationer, ekonomisk rådgivning och verksamhetsutveckling. Dessutom vet dina kunder vad de ska betala varje månad.
  • Fastpris som standard med nya kunder
    Sätt igång direkt med fastpris med nya kunder.
Så framtidssäkrar du byrån med vår byråportal
Ett steg i att framtidssäkra din byrå är knyta samman alla din system och arbeta sömlöst, både internt på byrån och externt mot kund. Digitalisera och automatiserade byråns alla processer. Frigör tid och fokusera på verksamhetens utveckling och lönsamhet. Med Accountec byråportal är detta möjligt. Vi är byråns ekosystem - det är här du samlar alla dina favoritsystem, kommunikation och dokument på ett ställe och bjuder in dina kunder till ett smartare samarbete. Accountec är byråns mötesplats för konsulter, kunder och system.
"Digitalisering är ingenting utan automatisering. Det som tidigare tog dig timmar att göra på byrån, hjälper vi dig med några få knapptryck. Vårt byråstöd är väldigt uppskattat av våra kunder. Vi frigör tid så att du kan fokusera på verksamhetens utveckling och lönsamhet. Vem vill inte vara en lönsam byrå?", säger Peter Cervin Co-founder & Partner Manager på Accountec.
På Accountec har vi under åren träffat en hel del företag som valt att framtidssäkra sin byrå med digitaliserade och automatiserade processer. Nedan delar vi med oss av tre konkreta tips på fastprismodeller för ökad lönsamhet.
  • Pris per lönespecifikation inkl. tidsrapportering
    Spara tid genom att implementera ett smart tidrapporteringssystem och börja automatisera lönehanteringen. Ett skapat värde du kan ta betalt per lönespecifikation.
  • Automatiserad K10 inkl. utdelningsrådgivning
    Spara tid genom att automatisera din hantering av k10-blanketter. Få insikter om kundens utrymme för vinstutdelning. En process du kan ta betalt för i fastpris.
  • Löpande redovisning, fakturatolkning och attest
    Spara tid genom att implementera system för fakturatolkning och attest och börja automatisera dessa processer. Detta sparar tid som du återigen kan ta betalt för i fastpris.
Vill du veta mer om Accountec och hur våra automatiserade processer kan hjälpa byrån att tänka om vad gäller prissättning, boka gärna en kostnadsfri demo med oss.
Intresserad? Boka ett möte med oss.
Klicka på knappen för att boka en kostnadsfri demo. Vi hörs!
Relaterade blogginlägg