Nya regler för gränsbelopp i fåmansbolag öppnar upp för viktig rådgivning

Från 1 januari 2026 införs nya regler för gränsbelopp i fåmansbolag – förändringar som påverkar hur utdelning och kapitalvinst beräknas. I denna artikel förklarar vi de viktigaste nyheterna i det nya beräkningarna och vad du som redovisningskonsult behöver känna till för att hjälpa dina kunder att anpassa sig och fatta kloka beslut inför förändringen.

Nya regler för gränsbelopp i fåmansbolag öppnar upp för viktig rådgivning
Nya regler för gränsbelopp i fåmansbolag öppnar upp för viktig rådgivning
Nya regler för gränsbelopp i fåmansbolag öppnar upp för viktig rådgivning

De svenska 3:12-reglerna genomgår just nu betydande förändringar som påverkar hur gränsbelopp för utdelning och kapitalvinst beräknas i fåmansföretag. Från och med 1 januari 2026 införs ett nytt enhetligt system för att fastställa gränsbeloppet, vilket innebär att den tidigare valmöjligheten mellan två regler (förenklingsregeln och huvudregeln) försvinner. Syftet har bl.a varit att förenkla, men frågan är om det egentligen har blivit enklare, kanske bara annorlunda. Hur som helst så blir det viktigt för redovisningskonsulter och affärsrådgivare att hjälpa sina kunder se över hur förändringarna påverkar dem och om det bör vidtas några åtgärder för att optimera eller eliminera negativa effekter.


Sammanfattning av de nya 3:12-reglerna

Gränsbeloppet kommer beräknas i tre olika delar framöver:

  1. Grundbelopp
    Ett grundbelopp ska beräknas. Det består av 4 Inkomstbasbelopp (IBB) fördelad på ägarna efter ägd andel. Om en ägare äger flera bolag proportioneras grundbeloppet för denne ägare mellan bolagen.
  2. Lönebaserat utrymme
    Ett lönebaserat utrymme ska beräknas. Utgångspunkten är aktieägarens andel av bolagets totalt utbetalda bruttolöner minskat med 8 IBB. Av detta belopp utgör det lönebaserade utrymmet 50%. En takregel innebär att det lönebaserade utrymmet aldrig kan vara högre än 50 x ägarens egna lön.
  3. Uppräkning
    En uppräkning beräknas enbart på den del av anskaffningsvärdet på aktierna som överstiger 100 000 kr med statslåneräntan + 9%. Någon uppräkning av sparat utdelningsutrymme kommer fortsättningsvis inte att ske.


Kravet på 4% ägande för att utnyttja löneunderlaget slopas liksom kravet på en viss storlek på egen lön. Det betyder att alla delägare oavsett aktieinnehav och egen lön kan nyttja löneunderlaget. Men notera begränsningen som innebär att det lönebaserade utrymmet maximalt kan uppgå till 50 x den egna lönen vilket innebär att man ändå behöver säkerställa att man inte tappar löneunderlag den vägen.


Karenstiden – dvs hur länge en andel räknas som kvalificerad efter att man slutat arbeta aktivt i bolaget – kortas från 5 till 4 år.


Vilka företag och ägare behöver rådgivning framöver?

De nya reglerna kommer att påverka ett brett spektrum av fåmansföretag och deras ägare, men som rådgivare bör du fokusera på att diskutera effekterna med dessa olika företagstyper:

  • Ägare till flera aktiebolag
    Aktieägare som har direktägande i flera olika fåmansbolag kan få oönskade effekter eftersom grundbeloppet proportioneras mellan bolagen. Här kan man föra en diskussion om inte en omstrukturering till en koncern med ett holdingbolag skulle vara klokt.
  • Bolag med flera delägare aktiva i verksamheten och förhållandevis få övriga anställda
    Dessa delägare riskerar att tappa en stor del av sitt lönebaserade utrymme jämfört idag eftersom varje delägare reducerar löneunderlaget med 8 IBB samtidigt som de delar på ett grundbelopp. Här kan en diskussion om en omstrukturering av verksamheten med flera ägarbolag vara aktuell för att mildra den negativa effekten.
  • Företag med ägare som äger mindre än 4%
    Dessa ägare har ofta i “gamla” systemet organiserat sitt ägande genom ett bolag om vinst/utdelnings-kapaciteten i bolaget varit hög. Dessa ägare får nu nya möjligheter att samla på sig lönebaserat utrymme och då kan det vara aktuellt att se över hur ägandet ska se ut.


Planera för ägarens löneuttag

En annan fråga du som redovisningskonsult och rådgivare bör fokusera på är det faktum att de nya reglerna - som inte längre har något egentligt lönekrav för att få använda löneunderlaget - i vissa fall kan locka delägare till låga löneuttag för att möjliggöra högre vinst och högre utdelning i företaget. Det kan verka lockande att nå en inkomstomvandling på det sättet för att uppnå lågbeskattade utdelningsmöjligheter, men lägre lön får också konsekvenser i form av lägre sjukpenninggrundande och pensionsgrundande inkomst. Det bör alltid vara hälsosamt att ta ut en lön upp till brytgränsen för statlig inkomstskatt, som för inkomståret 2025 motsvarar ca 643 000 kr. Löneväxling till exempelvis utdelning bör nog sällan rekommenderas på lönenivåer under denna. På lönenivåer upp till denna får man ganska mycket valuta för den skatt som betalas medan värdet av skatten reduceras på högre lönenivåer då man passerat såväl PGI-taket som SGI-taket samtidigt som man därutöver även betalar statlig inkomstskatt.

Slutsats

De nya 3:12-reglerna innebär en förändring i hur ägare i fåmansföretag ska planera sin utdelning och kapitalvinst och i vissa fall organisera sig. För redovisningskonsulter är det avgörande att vara pålästa om regeländringarna och kunna erbjuda kvalificerad rådgivning till företag och ägare för att säkerställa optimala förutsättningar och efterlevnad av de nya reglerna. De flesta företagare saknar egen kompetens i dessa frågor. Framöver kommer det, precis som tidigare, vara viktigt för redovisningskonsulter och affärsrådgivare att hjälpa sina kunder att navigera i det nya regelverket på bästa sätt och föreslå kloka åtgärder utifrån sin expertis.

Vill du veta mer om Accountec och vårt ägarstöd och hur du kan få ett utmärkt verktyg för beräkningar, kontrolluppgifter och K10-hantering på ett modernt och tidseffektivt sätt, boka gärna en kostnadsfri demo med oss. Vi hörs och ses!

Aktuella webinar på ämnet
Nov 11, 2025
-
Så automatiserar du byråns hantering av K10-blanketter
Relaterade ämnen
Boka en demo
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Andra inlägg du kanske gillar
Vad är ett byråstöd – och varför behöver du det på din redovisningsbyrå?
Vad är ett byråstöd och hur kan det hjälpa dig och din redovisningsbyrå? I denna artikel reder vi ut begreppet och ger tips på vad du bör tänka på i valet av byråstöd.
Så undviker du sena eftermiddagar på kontoret under deklarationstider
I denna artikel berättar vi om Accountec ägarstöd som hjälper byråer under den ansträngda deklarationstiden.
Så effektiviserar du byråns arbete med årsboksluten
I denna artikel går vi igenom hur du på byrån kan effektivisera arbetet med årsboksluten.