Integritetspolicy

Accountec Sweden AB respekterar och värnar om din personliga integritet. Vi vill att du ska känna dig trygg när vi behandlar dina personuppgifter. Vi arbetar kontinuerligt med lämpliga åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras rättvist, lagligt och med full transparens.

Med denna integritetspolicy vill vi informera om vilka uppgifter om dig som vi behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen, hur länge uppgifterna sparas och dina rättigheter.

Denna integritetspolicy riktar sig till dig som är kund, leverantör, som tar emot vår marknadsföring, som söker en tjänst hos oss, som besöker vår webbplats eller på något annat sätt har kontakt med Accountec.

Accountec Sweden AB, 559163-8126, Västra Järnvägsgatan 7, 111 64 Stockholm, Sverige (“Accountec”) är ansvarig för de personuppgifter som behandlas och som beskrivs i denna integritetspolicy.

1. Vilka personuppgifter behandlar Accountec?

Personuppgifter som Accountec kan komma att behandla om dig är:

  • Grundläggande personuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-post och demografi.
  • Information om webbtrafik såsom inloggnings-ID, användarnamn och IP-adress.
2. Hur samlar vi in dina personuppgifter?

Vi samlar in dina uppgifter på olika sätt och beror på vilken/vilka tjänster och produkter du använder.

  • Vi samlar in dina uppgifter när du väljer att interagera med våra formulär på vår webbplats (accountec.se). Det kan exempelvis vara när du önskar att bli kontaktad för en demovisning av vår produkt, anmäler dig till våra webinar eller nyhetsbrev, laddar ner våra guider, ansöker om jobb eller anmäler dig till våra utbildningar.
  • Vi inhämtar uppgifter från våra samarbetspartners eller andra externa källor t.ex. från privata eller offentliga register.

Vi använder oss också av cookies och andra spårningstekniker när du använder vår webbplats och när du interagerar med oss per e-post, för att optimera din upplevelse av Accountec. För mer information om hur Accountec använder cookies, vänligen läs vår cookiepolicy som du hittar här.

3. Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Accountec behandlar dina personuppgifter för att uppnå vissa specifika ändamål. Accountec behandlar inte personuppgifter för andra ändamål än de som personuppgifterna samlas in för och som framgår av denna integritetspolicy.

  1. Köpa och leverera
    Vi behandlar dina uppgifter för att hantera kundordrar och avtal och när vi erbjuder tjänster direkt till dig, som utbildingar, webinar och rapporter.
  2. Support och förbättring
    Vi behandlar dina uppgifter för att förbättra och utveckla kvalitet, funktionalitet och användarupplevelse för vår produkt, kundsupport och vår webbplats.
  3. Marknadsföring
    Vi behandlar dina uppgifter för att hantera och skicka marknadsföringsmaterial.
  4. Rekrytering
    För att hantera rekryteringsprocesser och jobbansökningar och utvärdera inlämnade handlingar, genomföra intervjuer och kontakta referenser.
4. Hur länge lagras dina personuppgifter?
  • Accountec som personuppgiftsansvarig
    Accountec lagrar dina personuppgifter endast så länge som krävs för att uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter. När vi behandlar dina personuppgifter på andra rättsliga grunder, såsom berättigat intresse, sparas informationen så länge den är nödvändig för att uppfylla syftet med behandlingen.

    Följaktligen kan dina personuppgifter omfattas av olika lagringstider baserat på typ av personuppgifter och syftet med att samla in dem. Exakt tidsram för lagring kopplad till varje ändamål presenteras i tabellen nedan under punkt 5.
  • Accountec som personuppgiftsbiträde
    Din data, inklusive dina personuppgifter, lagras i varje produkt eller tjänst som du använder så länge det behövs i enlighet med ditt avtal med Accountec. Accountec kan komma att lagra din data under längre perioder i vissa fall då det krävs enligt lagar och förordningar t.ex. för skatte- och redovisningsändamål eller vid hantering av klagomål eller tvister. I dessa fall, blir Accountec personuppgiftsansvarig för sådan data.
5. Rättslig grund för behandling av dina personuppgifter

I tabellen nedan kan du läsa mer om vilka personuppgifter vi behandlar, för vilket ändamål vi behandlar dem, med stöd av vilken laglig grund och under hur lång tid behandlingen pågår.

Aktiviteter
Kategorier av personuppgifter
Ändamål
Laglig grund
Lagringstid
Uppgifternas källa
Behandling av data i plattformen på uppdrag av kund.
Namn, organisationsnummer, telefonnummer, e-postadress och adress.
För att kunna tillhandahålla Accountecs produkt och/eller funktioner du som kund har efterfrågat.
Fullgörande av avtal med dig eller det bolag/organisation du representerar. Artikel 6(1)(b) GDPR.
Under tiden vi har en aktiv affärsrelation med er och 12 månader efter avslutat kontrakt.
Från kunden.
Leverera tjänster.
Namn, organisationsnummer, telefonnummer, e-postadress och adress.
Hantera kundordrar och avtal.
Fullgörande av avtal med dig eller det bolag/organisation du representerar. Artikel 6(1)(b) GDPR.
Under tiden vi har en aktiv affärsrelation med er och 12 månader efter avslutet av kontraktet.
Direkt från dig, en redovisningsbyrå, eller via en partner.
Analys och hantering av kundfeedback.
Namn och e-postadress.
För att samla kundfeedback via undersökningar för att förstå kundupplevelsen och förbättra produkten.
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
12 månader.
Direkt från dig när du bestämmer att lämna feedback.
Tillhandahållande av teknisk support och kundservice.
Namn och e-postadress.
För att erbjuda kundsupport för vår plattform och våra funktioner.
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
Under tiden vi har en aktiv affärsrelation med er och 36 månader efter avslutat kontrakt.
Direkt från dig när du kontaktar supporten.
Analys för tjänsteförbättring.
Information om användare och webbtrafik som IP-adress.
Förbättra och utveckla kvalitet, funktionalitet och användarupplevelse för vår produkt, våra funktioner och vår webbplats.
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
36 månader.
Insamlad via spårningsverktyg, cookies och interna analysverktyg när du använder våra funktioner.
Hantering av rättsliga anspråk och tvister.
Namn, organisationsnummer, telefonnummer, e-postadress och adress.

Korrespondens.
För att tillvarata och bevaka Accountecs rättsliga intressen.
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
Till dess att eventuell tvist är avslutad.
Från dig eller relevant tredje part i samband med en tvist.
Uppfyllande av rättsliga förpliktelser.
Faktureringsuppgifter,   såsom namn och leveransadress. Uppgifter om köp.
För att efterleva lagkrav, såsom bokföringslagen och för att tillvarata våra rättsliga intressen.
Rättslig förpliktelse. Artikel 6(1)(c) GDPR.
10 år, varav 7 år (rättslig förpliktelse) + 3 år (berättigat intresse)
Från dig i samband med köp av våra tjänster.
Marknadsföring och hantering av utskick.
Namn, telefonnummer,  e-postadress och adress.

Uppgifter om din enhet, exempelvis IP-adress, när du besöker vår webbplats.
För att hantera och skicka marknadsföringsmaterial. För att skapa intresseprofiler för att marknadsföra relevanta funktioner (profiling).
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
12 månader efter senast registrerade aktivitet.
Direkt från dig, via cookies, och från tredje part (t.ex. sociala nätverk).
Genomförande av rekryteringsprocesser.
Namn, e-postadress och adress, CV och andra ansökningshandlingar. Information som tillhandahålls av referenser.
För att hantera rekryteringsprocesser och jobbansökningar.
Berättigat intresse. Artikel 6(1)(f) GDPR.
6 månader från dagen då den som ansöker om tjänsten har lagt in sina uppgifter.
Direkt från dig vid ansökan, samt från eventuella referenspersoner.
6. Hur delas dina personuppgifter?

Eftersom Accountec är en del av Visma-koncernen är det viktigt för oss att vi ger dig bästa möjliga övergripande upplevelse. För att upprätthålla en översikt och ha insikt kan Accountec dela dina personuppgifter mellan företag i Visma-koncernen.

Huvudregeln är att Accountec inte lämnar ut personuppgifter till tredje part. Personuppgifter kan delas med personuppgiftsbiträde som levererar tjänster åt Accountec. Accountec använder juridiskt bindande avtal för att säkerställa att dessa tjänsteleverantörer behandlar personuppgifter i enlighet med Accountecs denna integritetspolicy.

  • Affärspartners
    Accountec kan komma att dela dina personuppgifter med våra partners i det fall det förefaller legitimt ur ett affärsperspektiv och i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.
  • Myndigheter
    Polismyndigheten, Skatteverket och andra myndigheter kan begära tillgång till personuppgifter från Accountec. Accountec kommer att lämna ut personuppgifterna om det krävs enligt lag, myndighetsbeslut eller domstolsbeslut eller om Accountec rimligen anser att utlämnandet är nödvändigt för att skydda våra rättigheter.
7. När använder Accountec personuppgiftsbiträden?

Accountec använder personuppgiftsbiträden för att behandla personuppgifter. Detta är vanligtvis leverantörer av molntjänster eller andra IT-leverantörer.

När Accountec använder personuppgiftsbiträden skriver Accountec personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) med dessa för att skydda dina personuppgifter och din integritet. Om ett personuppgiftsbiträde är lokaliserat utanför EU/EEA säkerställer Accountec att överföringen till mottagaren i det tredje landet kan ske i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning genom att exempelvis ingå EU standardavtalsklausuler (EU SCC).

8. Dina rättigheter

Som registrerad kan du åberopa följande rättigheter i relation till Accountecs behandling av dina personuppgifter:

  • Rätt till tillgång. Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar (om dig).
  • Rätt till radering. Du kan begära att vi raderar personuppgifter om dig.
  • Rätt till begränsning (av behandling). Du kan be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter.
  • Rätt till dataportabilitet.  Du kan be oss att förse dig eller andra personuppgiftsansvariga med dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinläsbart format.
  • Rätt att göra invändningar. Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter på grundval av berättigat intresse eller ändamål för direkt marknadsföring. Du har också rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter för att utföra uppgifter som utförs i allmänna intressen eller i myndighetsutövning eller utifrån berättigade intressen.
9. Marknadsföring och profilering

Det berättigade intresset

När du interagerar med Accountec t.ex. genom att besöka vår webbsida, ladda ner innehåll och delta på webinars, kommer Accountec att behandla dina personuppgifter utifrån ett berättigat intresse. Ett av Accountecs berättigade intressen är att behandla personuppgifter för direktmarknadsföring.

Accountec använder dina personuppgifter för att tillhandahålla relevant innehåll till dig genom direkt marknadsföring på sociala medieplattformar och e-post, webbsidor eller i en Visma-tjänst, baserat på dina preferenser. De personuppgifterna vi behandlar är aggregerade uppgifter om dig, såsom IP-adress, intressen (var du har klickat etc.), användarnamn och enhet. Detta görs t.ex. genom cookies och kallas profilering. Accountec kommer också att ha möjlighet att kombinera denna information med information om den kundrelation vi kan ha med ditt bolag.

Syftet med profileringen är att leverera anpassad marknadsföring till dig, förbättra din användarupplevelse av vår plattform / webbsidor och tillhandahålla funktioner som våra kunder är nöjda med. Om du har gett ditt medgivande kommer du alltid att ha möjligheten till opt-out som beskrivs nedan, eller när du får ett mejl innehållande marknadsmaterial.


Rätt till opt-out för marknadskommunikation

Du har rätt till opt-out att ta emot marknadsföringsmaterial från Accountec och vara föremål för profilering. Du kan göra detta på följande sätt:

  • Hantera dina epost-prenumerationer
    Längst ned i våra e-postutskick hittar du en länk till vår prenumerationshanterare. På den sidan kan du när som helst ändra dina e-postprenumerationer eller tacka nej till all vidare marknadsföring via e-post.
  • Kontakta oss via e-post
    Du kan kontakta oss på dpo@accountec.se och tacka nej till all vidare marknadsföring via e-post.
10. Ändringar

Vi uppmuntrar dig att granska Accountecs Integritetspolicy regelbundet. Om Accountec gör betydande ändringar till denna policy som väsentligt förändrar vår praxis kring integritet kan vi också meddela dig på annat sätt, som att skicka e-post eller lägga upp ett meddelande på Accountecs webbplats innan ändringarna träder i kraft.

Senast uppdaterad: 2025-11-14.

11. Kontakta oss

Accountec Sweden AB
Västra Järnvägsgatan 7
111 64 Stockholm
support@accountec.se

Vi uppskattar din åsikt. Om du har kommentarer eller frågor om vår integritetspolicy, vill göra dina rättigheter gällande, eller har andra frågor om integritet eller angående en möjlig personuppgiftsincident, vänligen skicka dessa till support@accountec.se.