Nyföretagandet i Sverige ökar i rekordfart. Enligt Bolagsverket registreras det cirka 70 000 nya företag varje år, där cirka 80% registreras som aktiebolag. Detta gynnar givetvis redovisningsbranschen när företagen står i kö för att få hjälp med sin ekonomi.
Att få nya kunder har aldrig varit lättare, men att ingå nya affärsförbindelser ställer allt högre krav på byrån. Penningtvättslagen kräver bland annat att byrån ska ha god kännedom om sina kunder innan transaktioner genomförs eller affärsförbindelser ingås. Vad innebär detta för byrån och framtida samarbeten med nya kunder? Låt oss berätta hur du kommer igång och förenklar nykundsarbetet med hjälp av Accountec.
Arbeta smartare med Accountec workflowsAccountec är en produkt som underlättar arbetet internt på byrån och som stärker samarbetet externt mot byråns kunder. Med Accountec byråportal ingår flera tjänster som digitaliserar, automatiserar och effektiviserar många av byråns alla processer. Med dessa tjänster får byrån bättre koll på sin verksamhet, sina kunder och löpande uppdrag.
När du ska ingå en ny affärsförbindelse börjar du alltid med att lägga till din kund i ditt
kundregister. Per automatik hämtas alla uppgifter från bolagsverket via Creditsafe - allt från bolagsuppgifter, verkliga huvudmän till tidigare årsredovisningar. Därefter startar du igång "onboarding av ny kund", ett av många Accountec workflows som finns i portalen. Accountec workflows är färdiga arbetsflöden som innehåller flera olika aktiviteter. När du startar "onboarding av ny kund" får du en checklista som förenklar arbetet under nykundsbearbetningen. Låt oss berätta mer.