Vi behöver inte backa tiden alltför långt för att hitta byråer som arbetade med bokföring, fakturering, resursplanering och tidrapportering analogt - bland pärmar, papper, kopiatorer, fax och telefon. Än idag finns det byråer som arbetar på det här sättet, som aktivt valt att inte ge sig in i den ständigt utvecklande digitala transformeringen.
Det var också under digitaliseringen vi började hitta nya begrepp som byråstöd och portaler. Saker som du tidigare hade gjort manuellt, gick nu att digitalisera och till viss del automatisera. Tjänster som du inte längre hade tillgång till, har du nu tillgång till digitalt via en portal. Tekniken blev lite av ett stöd för byrån. Men det blev också väldigt mycket lättare för företagen själva. Så pass enkelt att vissa företag idag klarar av att hantera sin egen bokföring. Men vad innebär begreppen rent praktiskt och varför skiljer det sig så mycket från ett byråstöd till ett annat?
ByråstödBegreppet
byråstöd innebär exakt vad det är, ett stöd för byrån. Det finns däremot inget ristat i sten vad som bör ingå eller inte inga i ett byråstöd. Det finns en uppsjö av olika stöd. Vissa lite mindre, andra betydligt mer omfattande. Ett byråstöd ska fungera som ett hjälpmedel för någon av byråns alla processer. I vissa fall kanske det bara hjälper till med en process, i andra fall hjälper det till med byråns samtliga processer. Och i många fall kan mycket automatiseras. Det finns faktiskt de byråer som digitaliserat och automatiserat alla processer med hjälp av byråstöd.